Blog 3: Mawlamyine (fon: maulmeen)

7 juli 2017 - Mawlamyine, Myanmar

Wauw.. wat een indrukwekkende plek. Een oude koloniale stad met nog een paar grote vervallen woningen aan de Thanlwin (een grote rivier vanuit Tibet). Naast de stad liggen heuvels met pagodes en stoepa's, in de verte zie je de grillige bergen liggen. De hele busreis vanuit Yangon was prachtig, we zagen het landschap veranderen van de drukke stad met veel woningen naar het groen met af en toe een klein dorpje. We hadden de 'VIP bus' wat 0,0013 euro verschilde met de normale bus en we kregen hoofdkussens, dekens, doekjes, airco en hele lekkere stoelen, zeker het geld waard dus..

Mawlamiyne is de hoofdstad van de mônstaat, dit is een van de staten waar Myanmar in is verdeeld. Dit is eigenlijk een eigen volk wat aan Myanmar is gevoegd toen de Engelse meer land wilde (vroeger waren dit de kanibalen). We slapen in 'het breeze guesthouse', met kamers in een prachtig blauw sprookjeshuis met een terras dat uitkijkt over de rivier.

Na een heerlijk ontbijtje met wat fruit in het zonnetje op het terras en de belofte van mr. Ivan om ons in de avond een verhaal te vertellen besloten we op excursie te gaan. We gingen met een Duits stel, een jongen uit New York en een man die uit New york kwam maar ook in Barcelona en in de pijp had gewoon (hij sprak wat woordjes Nederlands). We gingen naar een eiland dat in de rivier lag, vlak naast de stad, genaamd 'Bilu Gyun eiland' oftewel het oger eiland, genoemd naar het feit dat daar de meeste mensen woonden van het môn volk en ze die erg lelijk vonden..

We vaarde een stuk met de boot tot we ergens er uit moesten waar we tot ons knieën in de modder stonden en zo een stuk moesten lopen tot we aan land kwamen. Daar gingen we een truck in (soort tuktuk voor 6 personen) en reden we het eiland op. Het bilu gyun eiland is net zo groot als Singapore en er wonen 300.000 mensen. Er hangt een hele relaxte sfeer, de mensen maken veel van hun eigen gebruiksvoorwerpen en overal zijn eigen fabriekjes waar iedereen hard aan het werk is. Als eerste stopten we bij een krijtbord fabriek. Op het eiland zit een grot waar ze bepaalde stenen kunnen halen waarmee ze krijtborden maken voor het hele land. Van kleine om mee te nemen door de kinderen naar school tot grote voor in restaurants.

Erna gingen we naar een rubber fabriek waar ze echte rubberen elastiekjes maken (niet het plastic dat wij in NL hebben) en jeetje wat stinkt dat. Ze halen het materiaal uit de bomen en doen er kleurstof bij, ze steken dan een stok in het materiaal en laten dat drogen, zo maken ze er elastiekjes of ballonnen van.

Na het kijken in de verschillende fabrieken gingen we naar een plekje waar ze een zwembad hadden gemaakt naast een rivier met het water uit de rivier, hier hebben we een hele tijd rondgedobberd in de binnenbanden van auto's en geluncht. Nog wat stops bij oa een weverij en een plek waar heel uitsluitend klavertjes vier groeiden, ze noemen het zelf 'lucky island'. Daarna reden we terug met keiharde muziek op naar het dorpje waar we een kopje thee dronken in een echt theehuis zoals ze dat hier overal hebben.

'S avonds gingen we met zn alle naar de night market waar je kon aanwijzen wat je wilde hebben van de vangst van die ochtend en ze het voor je op de bbq gooide. Na heerlijke grote garnalen, octopus, oker, fried noodles en wat biertjes gingen we naar ons hostel voor 'het verhaal van mr. Ivan. Hij vertelde ons op het terras over wat er zo belangrijk is van het boeddhisme en waarom iedereen meditatie nodig heeft in het dagelijks leven. Hij bracht op een hele bijzondere manier waardoor we uiteindelijk allemaal 20 minuten hebben gemediteerd zonder dat we het in het begin doorhadden. Het was een hele bijzondere man die ons de volgende dag handgeschreven kaartjes met spreuken mee gaf en een armband.

De volgende dag (vandaag) gaan we met de boot van Mawlamyine naar Hpa-an, en daar zitten we nu op samen met een Frans stel. Zo meteen stoppen we met de boot bij een klooster waar je alleen met de boot kan komen en wat heel bijzonder schijnt te zijn omdat het nog vol in gebruik is door monniken.. ben benieuwd.

(Inmiddels al paar dagen later maar de WiFi was tot nu toe te beroerd om het te uploaden.)

1. Paulien:
    9 juli 2017
    Leuk jongens!! Kan je ook wat foto's bij je blog plaatsen? Ben benieuwd xx
  2. Sjaak:
    9 juli 2017
    Klinkt als echt op reis zijn! Geniet ervan.
  3. Yara:
    10 juli 2017
    Ja ik probeer steeds foto's toe te voegen onder het kopje foto's (lukt nog niet altijd met de WiFi). Heb nog niet uitgevonden hoe ik ze bij de blog kan toe voegen